Ik ben Rick Ardts, 43 jaar oud. Ik ben opgegroeid in Nootdorp en woon daar nog altijd, nu met mijn vrouw Miranda en 4 kinderen. Na mijn Havo heb ik de opleiding Technische Bedrijfskunde aan de Technische Hogeschool in Rijswijk gedaan. Een studie kiezen was voor mij niet gemakkelijk, een leeftijd waarop je nog niet goed weet wat je wilt en waar je goed aan doet. De studie bedrijfskunde was breed en op dat moment het beste passend.
Al vanaf jongs af aan heb ik een passie voor Badminton. Zelfs het twee keer afscheuren van mijn achillespees heeft me er niet van weerhouden om door te blijven spelen. Ik speel op een landelijk niveau competitie. Naast een intensieve sport als badminton vind ik het ook heerlijk om ontspannen aan een meertje te vissen.
Na het voltooien van mijn studie wist ik direct dat ik niet door wilde studeren. Ik was klaar voor de arbeidsmarkt en ben bij een grote een uitzendorganisatie terecht gekomen. Zij wilden een nieuw label starten in de detachering, inclusief werving en selectie op het hoge segment (HBO en WO opgeleide mensen in de technische sector).
Er ging een wereld voor me open en wist niet dat er zoveel uiteenlopende bedrijven in de technische sector in de regio van Den Haag gevestigd waren. De eerste uitdagingen? Acquisitie. Potentiële klanten bellen, ik vond het doodeng en heb hele belscripts uitgeschreven hoe klanten konden antwoorden en wat dan een goede tegenreactie zou zijn. Al snel kreeg ik het onder de knie en verdwenen de belscripts in de bureaula. Ik begon er beter in te worden en het steeds leuker te vinden. Met name om iets voor mijn techneuten doelgroep te kunnen betekenen wat ze mogelijk zelf niet voor elkaar hadden gekregen gaf mij voldoening.
In de 6 jaar die ik hier werkte heb ik een mooie persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt en ook stappen in de organisatie kunnen zetten. Op een gegeven moment werden wij geïntegreerd in een andere nog grotere detacheerder. Deze was aangekocht door de moeder uitzendorganisatie. Al snel merkte ik dat de nieuwe organisatie waarin ik terecht kwam, te groot voor me werd. Het persoonlijke contact wat ik normaal met mijn mensen (gedetacheerden) had ging er voor mij af en dit was voor mij het moment een punt achter dit gedeelte van mijn carrière te zetten en verder te kijken.
Ik had regelmatig contact met mijn oud-directeur Arco en dan spraken wij over de samensmelting met de andere detacheerder, deelden we onze ervaringen en gevoelens en het bleek dat ook hij niet goed kon aarden in de nieuwe omgeving. Via het netwerk van Arco kwam ik in gesprek met Arjen Elderson, een “echte” ondernemer. Arjen kan van niets iets maken, ziet geen beren op de weg en zijn enthousiasme was direct aanstekelijk.
In een aantal gesprekken heb ik Arjen meegenomen in mijn visie op hoe de wereld waarin ik actief was zich ontwikkelde. Mijn grootste moeite was dat er in de detachering wereld bepaalde keuzes gemaakt werden waar de factor mens niet centraal stond. In de manier waarop ik naar de wereld kijk ging (en gaat) het om waarde toevoegen in de dienstverlening. Zowel richting de (onze) mens en naar de klant.
Mijn visie ging veel verder dan het bekende “uurtje factuurtje”. Ook detachering, of het ondersteunen van klanten met resources met de juiste kennis, is mensenwerk. Dit klonk Arjen als muziek in de oren. Voor hem was er geen twijfel dat wij een onderneming moesten starten. Ik had uiteraard niet nagedacht over dit scenario en heb daar ook de tijd voor genomen of dit ook echt iets was wat ik wilde? De situatie leende zich perfect om in het diepe te springen; ik woonde net samen met Miranda die een stabiel inkomen als lerares had en er waren nog geen kinderen. Na uitvoerig nadenken, overleggen over deze stap ging de kogel door de kerk. We gaan het doen!! Zo begonnen wij op 23 maart 2011 officieel met Ditio.
Het primaire plan was, een kennisclub bouwen waarin we de mens centraal stellen in alles wat we doen. Het begon met detachering. Middels detacheren konden wij vermogen opbouwen om een kennisclub te bouwen. Kansen krijgen bij klanten was een uitdaging, we hadden immers geen trackrecord.
De begintijd was pittig maar de focus op 2 specifieke vakgebieden heeft ons erdoorheen geholpen. Deze vakgebieden – Document Management en Project Controls Management – zijn niet toevallige gebieden waar wij in gestart zijn. Hier was ik al enige tijd in actief bij mijn vorige werkgever. Persoonlijk kan ik mij ook makkelijk verbinden met de doelgroep specialisten die actief zijn binnen deze vakgebieden. Het zijn geen diehard techneuten maar hebben er wel affiniteit mee en er een bepaalde interesse in. Net als ik eigenlijk. Daarnaast – en niet geheel onbelangrijk bij een startend bedrijf – was er ook niet veel concurrentie in deze vakgebieden.
Mensen, nieuwe collegae jong/ oud en van elke nationaliteit voelen zich direct welkom en zelfs thuis bij Ditio. We hebben hier door de jaren heen een sterke cultuur in ontwikkelt. Zowel Arjen als ik zijn mensen-mensen en hebben steeds gepoogd mensen te betrekken in de plannen die we hadden. Zo organiseerden we al heel snel vakgroep avonden waar plezier en kennis hand in hand gingen. Bij alles wat we doen en deden zijn we steeds op zoek naar verbinden. Door de jaren heen hebben we mensen om ons heen verzamelt die dat ook in hun DNA hebben zitten. Mensen-mensen, gericht op samen en bereidt die extra mile te gaan.
Dit DNA zit diepgeworteld in Ditio een belangrijk bewijs daarvan is het feit dat we – zo’n 2,5 jaar geleden – afscheid hebben genomen van Arjen. Daar waar Arjen aan de slag is gegaan met een nieuwe uitdaging bouwen wij onverstoorbaar door aan Ditio de Kennis- en Ditio de Mensenclub!
Vanuit Rijswijk is het ons doel dat alle Ditiosi zich allereerst onderdeel van Ditio voelen. Jij bent een Ditiosi! Daarbij blijven we altijd onderzoekend hoe wij gezien worden als Ditio de werkgever. Natuurlijk werken de meeste Ditiosi voor een klant, en vaak ook op de klantlocatie, en zijn de Ditiosi daar meer fysiek aanwezig dan op het kantoor in Rijswijk. Maar primair zijn we allemaal Ditiosi. En om dat gevoel te verstevigen zijn we bezig onze aanpak richting klanten te veranderen met als doel dat er voor alle Ditiosi ruimte komt om (minimaal) een dag per week in Rijswijk op ons kantoor te werken. Daar kan je dan je Ditio collega’s ontmoeten, begeleid worden, sparren, kennis delen en eventueel een opleiding volgen. Betrokken zijn daar draait het om..
Ook een belangrijk te noemen punt is dat Ditio veel onderneemt voor haar mensen. Naast vakinhoudelijke trainingen die worden aangeboden, organiseren we evenementen en (sport) activiteiten. Er is veel aandacht op zowel het persoonlijke vlak, als ook op de carrièreontwikkeling en de voortgang daarin. Een echte hiërarchie wordt niet ervaren, de deuren staan altijd open en iedereen in de organisatie is makkelijk toegankelijk. Persoonlijk vind ik het ook echt belangrijk om de naam bij het gezicht te kennen. Dat betekent dat ik elke Ditiosi wil kennen met een stukje achtergrond van deze Ditiosi. We zijn immers samen Ditio.
Ik heb heel veel mooie momenten gehad en gelukkig heb ik die nog steeds. Dit hoeven voor mij ook geen grote dingen te zijn. Zo kan ik alleen al genieten als een aantal collega’s de koppen bij elkaar steken om bijvoorbeeld een idee uit te werken.
Als ik toch een paar hoogtepunten moet noemen, dan is de eerste die me te binnen schiet het verhuizen van Utrecht naar de Treubstaat in Rijswijk. Dit pand konden we vervolgens inrichten “ons eerste kantoor”. en daar ben ik heel trots op! Verder denk ik dan ook aan het vele tafteltennissen in elke pauze in de Treubstraat, de eerst vakgroep avonden bij van der Valk in Amersfoort, de trips naar Vegas die ik met Arjen maakte om te gaan partneren met Hexagon (een hele grote IT club in onze business), de verhuizing naar de Veraartlaan, alle effort die we – als ditio – in de Corona-tijd hebben gestopt om met elkaar verbonden te blijven, met als hoogtepunt het bij elke Ditiosi thuis persoonlijk afleveren van de kerstpakketten. het bezoek aan een FPSO (drijvend platform in de vorm van schip) van een klant in Schotland, het bijwonen van het WK badminton kijkend naar onze gesponsorde speler in Kopenhagen.
Twee momenten die er ook echt uitsprongen zijn het kerstfeest in Coronatijd en het Zomerfeest 2022. Tijdens dat kerstfeest ben ik verrast door de Ditiosi met een persoonlijk cadeau omdat we Ditio 10 jaar niet echt hebben kunnen vieren. Dat heeft me geraakt. En dat vieren hebben we geprobeerd goed te maken tijden het zomerfeest van 2022. En dat is gelukt! Aan de boulevard van Scheveningen hebben we echt een fantastisch feest gevierd! Alles klopte, iedereen was happy en ik heb de hele avond met een grote glimlach rondgelopen.
Verder zijn er natuurlijk vele mooie zakelijke momenten geweest. Want ik blijf het heel bijzonder vinden als een groot olieconcern of een mega staalconcern zijn handtekening zet onder een 3 jarig servicecontract voor services met Ditio!. Ik krijg weer kippenvel als ik terugdenk aan het fotomoment. Het vertrouwen wat zo’n partij dan bij Ditio neerlegt geeft een enorme boost en doet me dan ook direct realiseren dat we in die 12,5 een bedrijf hebben gebouwd wat van betekenis is.
De wereld om ons heen verandert erg snel, net als ons vakgebied. Ik kan me herinneren dat wij het jaren terug hadden op een vakgroepavond : bestaat de document controller van de toekomst nog wel?
Nu bijna 12,5 jaar onderweg, kan ik wel zeggen dat dit vakgebied altijd blijft, maar je moet voorop blijven lopen en kunnen anticiperen op hoe het zich dan ontwikkelt.
De visie voor de aankomende jaren zit hem in de ‘’Ditio Way Of Working’’. Wij zijn een kennisclub in DIM (Document en Information management) en PCM (Project Controls Management). We doen ons werk volgens onze eigen manier van werken, onze eigen Ditio methode. Wij hebben immers die kennis in huis. Opdrachtgevers huren geen ervaren planner of een document controller meer van ons in maar kopen een dienst. Het resultaat van deze dienst is dat zij grip op hun projecten krijgen in tijd, geld, kwaliteit en informatie. Dit realiseren we door de projecten te voeden met informatie, ondersteunt door de juiste software en dit van context te voorzien. Zo maken we inzichtelijk wat die informatie betekent, middels onze consultants.
Met de Ditio Way Of Working zullen we de komende jaren druk zijn. De langere termijn zit veel meer in bewijslast hiervan, oftewel de ‘proven way of working’. Wat ik daarmee bedoel? Dat we echt kunnen aantonen dat onze methodiek impact maakt bij onze klanten en op hun projecten portfolio.
Daarnaast blijven we altijd werken aan een geweldige werkgever zijn. Je moet plezier uit je werk halen, je gewaardeerd voelen en je onderdeel voelen van de club. Daar hoort natuurlijk ook een passend arbeidsvoorwaardenpakket bij. We hebben onszelf opgelegd dat de Ditiosi, al onze collegae, moeten ervaren dat ze bij een Mensenclub werken. Als zij zich onderdeel voelen van de club Ditio waar ze gewaardeerd worden, impact hebben, zich kunnen ontwikkelen EN zichzelf kunnen zijn en blijven!
De 12,5 jaar zijn snel gegaan. Terugkijkend is in deze periode er het meest gebeurd in mijn leven. We zijn een echte Ditio familie en dat vind ik nog elke dag mooi om te zien. Ik kijk uit naar de volgende 12,5 nieuwe herinneringen maken!