Het doel van dit ambitieuze project is duidelijk: door middel van een nieuwe afzuiginstallatie, geplaatst als een imposante kap van meer dan 100 meter lang in het dak, beogen we de stof- en zware-metaaluitstoot tijdens het converterproces gerichter en efficiënter af te vangen. Met de oplevering van deze installatie in oktober 2024 streven we naar een aanzienlijke reductie van 50% in stofuitstoot in een van de fabriekshallen. Dit zorgvuldig ontworpen systeem zal niet alleen de emissies verminderen, maar ook actief bijdragen aan het minimaliseren van de impact op onze directe omgeving, terwijl de cruciale processen in de fabriek onverstoord doorgang vinden.
Binnen dit project zijn wij als Ditio verantwoordelijk voor de tijd, geld en scope. Bij tijd kan je denken aan het opzetten van een planning, deze waarborgen en de planning van de aannemers toetsen. Wat betreft geld zijn wij verantwoordelijk voor de begroting, het ervoor zorgen dat het project binnen deze begroting blijft vallen of adequaat acteren mocht dit af dreigen te wijken. En bij scope zijn initieren wij het tot stand komen van de projectscope en het erop toezien dat deze scope geborgd blijft. Al deze drie aspecten moeten integraal verbonden blijven aan elkaar. Dus iedere wijziging bij een van de drie aspecten hebben ook invloed op de anderen.
Tijdens het project zijn er verschillende voorvallen geweest waarbij het project aanzienlijk dreigde vertraagd te worden. Hoe sneller dit geconstateerd wordt, hoe groter de kans is dat we de schade kunnen beperken. Daarbij is ook belangrijk om een balans te vinden hoeveel een bepaalde uitloop eigenlijk mag kosten. Om die vraag te kunnen beantwoorden, moet je eerst weten wat de gevolgen zijn van een eventuele uitloop van het project. Dit zijn voorbeelden van uitdagingen op projecten waar wij mee te maken hebben.
Doordat wij als integrale projectbeheerser een totaal overzicht hebben van alle project aspecten en precies weten hoe deze verhouding tussen elkaar is, kunnen wij ook het beste inschatten wat een eventuele uitloop van een project zal betekenen voor de kosten.
Uiteindelijk is het project helaas wel met een paar maanden vertraagd. Dit kwam door een verkeerd geleverd/besteld onderdeel met lange levertijd. Hierdoor hebben we een nieuwe moeten bestellen en moeten wachten tot dit kon worden geleverd. Maar dit alles had verder geen grote gevolgen op de kosten. Ondanks dat we een paar maanden later de installatie hebben opgeleverd is het project wel binnen budget gebleven.
Uiteindelijk kunnen we hiervan meenemen dat hoe goed je ook denkt alles in kaart te hebben gebracht en het project misschien bijna ten einde is, er altijd nog iets kan gebeuren wat een impact heeft op de looptijd of het budget van het project. Onze job is om hier zo goed mogelijk op te acteren, initiatief te nemen en de juiste stakeholders te informeren.